Spärr av BankID, dosa, kort – Spärrhjälp

Om du förlorat ditt BankID, ett kort eller säkerhetsdosan är det viktigt att omedelbart spärra dessa. Vi hjälper dig sätta en spärr på kortet, dygnet runt. Körkort spärrar du hos Transportstyrelsen.

Spärra BankID eller dosa

Spärra kort

Om du förlorat ditt kort är det viktigt att du spärrar det omgående. Läs mer om hur du gör.

Spärra ditt körkort

Spärra ditt pass

Har du tappat bort ditt pass behöver du spärra det hos polisen. 

Ring 114 14 och spärra ditt pass.

Om du förlorat ett kort, säkerhetsdosan eller ditt BankID är det viktigt att omedelbart spärra dessa. Vi hjälper dig dygnet runt.

Spärra kort

Bankkort Mastercard och betal- och kreditkort Mastercard spärras via 0771-350 350 val 4#. I nästa steg väljer du 1# för bankkort och 2# för betal- och kreditkort. Från utlandet ringer du +46 771 350 350.

Du som har Premiumkort och har anslutit dig till spärrtjänst kan också spärra ditt kort via 0770-25 20 53. Från utlandet ringer du +46 770-25 20 53. 

Alla företagskort spärras via 08-411 10 11. Från utlandet ringer du +46 8 411 10 11. 

Du kan också få hjälp på bankkontoret.

Spärr av säkerhetsdosa eller Mobilt BankID

Ring 08-411 10 11. Från utlandet ringer du +46 8 411 10 11. Du kan också få hjälp på bankkontoret. 

Tips! Spara spärrnumren i din mobiltelefon så att du har dem nära till hands. 

Byta kod BankID, säkerhetsdosa och telefontjänst

  • Mobilt BankID

    Du kan ändra säkerhetskoden direkt i BankID-appen.
    Inställningar > BankID med ditt namn > Ändra säkerhetskod

  • Säkerhetsdosa

    Ring 0771-350 350 eller kom in på ett bankkontor för att få ny kod till säkerhetsdosan.

  • Telefontjänst

    Du skaffar ny kod till vår telefontjänst i internetbanken.
    Övriga tjänster > Hantera telefontjänst

Spärra körkort eller pass

Om ditt körkort har kommit bort eller blivit stulet ska du anmäla det till Transportstyrelsen.

Pass spärrar du hos Polisen. Ring 114 14